Examen voertuigbeheersing Groningen

Header-vink-2

Examen voertuigbeheersing in Groningen vinden plaats bij het CBR.  Voertuigbeheersing bestaat uit twaalf oefeningen, die zijn verdeeld in vier clusters. Op het examen moet je zeven oefeningen uitvoeren. Uit ieder cluster is één oefening verplicht. Je mag elke oefening bij een onvoldoende resultaat één keer overdoen. Om je voertuigbeheersing voor de motor te halen, moet je in totaal vijf van de zeven verschillende oefeningen succesvol afronden. Tijdens het examen is het de bedoeling dat je de examinator op overtuigende wijze laat zien dat je de motor beheerst bij lage en hoge snelheid en dat je goed kunt remmen.

Cluster 1

Achteruit parkeren

Het eerste cluster bestaat uit de oefening achteruit cluster1-Achteruit-parkerenparkeren. In deze verplichte oefening loop je aan de rechterzijde van de rijbaan met de
motor aan de hand. Daarna parkeer je de motor achteruit in een denkbeeldig parkeervak en zet je de motor op de standaard. Vervolgens haal je de motor weer van de standaard en loop je naar rechts het parkeervak uit.

 

 Cluster 2

Langzame slalom

De verplichte oefening in het tweede cluster is de langzame slalom. Er  cluster2-1-Langzame-slalom
geldt geen richtlijn voor de snelheid. Gezien de geringe tussenafstand ligt een stapvoets tempo voor de hand.

Het gebruik van een slippende koppeling is bij deze oefening verplicht.
Van belang is verder de combinatie van juiste bediening, langzaam rijden en het behouden van de balans. Dit alles doe je natuurlijk zonder de pylonen aan te raken!

Wegrijden uit parkeervak

Bij deze keuzeoefening rijd je vanuit stilstand uit een parkeervak weg. Je cluster2-2-Wegrijden-uit-parkeervak
maakt een haakse bocht en rijdt enkele meters rechtuit. De rijbaanbreedte
is drie meter. Het belangrijkste van deze oefening is dat je gecontroleerd
een scherpe bocht weet te maken, direct na het wegrijden.

 

 

Denkbeeldige acht

Met deze facultatieve oefening laat je zien dat je een completecluster2-3-Denkbeeldinge-acht
(denkbeeldige) acht kunt rijden in een rechthoekig kader. Je rijdt met
trekkende motor en houdt daarbij een gelijkmatige snelheid aan. Je mag
je voetrem gebruiken en eventueel een slippende koppeling.

 

 

Stapvoets rechtdoor rijden

Hier is het de bedoeling dat je naast de lopende examinator blijft rijden cluster2-4-Stapvoets-rechtdoor-rijden
over een afstand van twintig meter. Er wordt gelet op snelheid, balans en
een juiste bediening van de motor. Je maakt gebruik van een slippende
koppeling. Je voetrem mag je bij deze keuzeoefening ook gebruiken, maar
je houdt je voeten tijdens het rijden op de voetsteunen.

 

 

 

Halve draai (links- of rechtsom)

Als de examinator voor deze oefening kiest dan rijd je met licht trekkende Cluster2-5-Halve-draai
motor op een denkbeeldige rijbaan. Na de tweede pylon maak je in één
vloeiende beweging een halve draai naar links of rechts. Je rijdt dan terug
naar het startpunt.

 

 

 

Cluster 3

Uitwijkoefening

Cluster drie bestaat uit drie oefeningen, waarvan de uitwijkoefening Cluster3-1-Uitwijkoefening
verplicht is. Bij de uitwijkoefening kom je met vijftig kilometer per uur
aanrijden door de poort. Vijftien meter na de poort moet je vóór een
denkbeeldig muurtje van pylonen naar links uitwijken. Daarna keer je
weer terug naar de eigen weghelft.

 

 

Snelle slalom

Bij de snelle slalom zijn zes pylonen opgesteld. Deze slalom neem je bij Cluster3-2-Snelle-slalom
een snelheid van minstens dertig kilometer
per uur met trekkende motor.

Belangrijk is dat het vloeiend en gelijkmatig gebeurt.

 

Vertragingsoefening

Bij deze optionele oefening trek je vanuit stilstand op om snel te komen Cluster3-3-Vertragingsoefening
tot een snelheid van vijftig kilometer per uur. Je rijdt dan in tenminste de
derde versnelling. Na het tweede poortje rem je af tot 30 kilometer per uur
en schakel je minimaal één versnelling terug. Daarna rijd je met deze
snelheid een slalom om drie pylonen die acht meter uit elkaar staan.

 

 

 

Cluster 4

Noodstop

In het vierde cluster is de noodstop de verplichte oefening. Je rijdt Cluster4-1-Noodstop
minimaal vijftig kilometer per uur. Na het poortje rem je maximaal om zo
snel mogelijk tot stilstand te komen. Natuurlijk verlies je de controle over
de motor niet.

 

 

Precisiestop

Bij de precisiestop gaat het erom dat je op een bepaald punt stilstaat. Je Cluster4-2-Precisiestop
rijdt eerst vijftig kilometer per uur en remt beheerst als je het eerste poortje
van twee pylonen passeert. Daarna moet je de motor zeventien meter
verderop tot stilstand brengen.

 

 

Stopproef

Naast de precisiestop kan de examinator ook nog kiezen voor de Cluster4-3-Stopproef
stopproef als tweede keuzeoefening. Het doel van deze oefening is dat je
technisch goed remt. Je schakelt kort voordat je stilstaat terug naar de
eerste versnelling. Je hebt een korte remweg.

 

 

 

 

Geldigheidsduur Voertuigbeheersing

Als je bent geslaagd voor Voertuigbeheersing, dan is deze één jaar geldig. Haal je de praktijkexamen verkeersdeelname niet binnen deze periode, dan moet je voertuigbeheersing opnieuw halen.

Wil je direct beginnen met motorrijlessen bij Motorrijschool Vink, de motorrijschool van Groningen? Vraag dan nu een proefles aan bij ons!

 

 

Relevante pagina’s:

Adresgegevens

Motorrijschool Vink
Damsterdiep Groningen / Stavangerweg Groningen
T: 050-3110702
E: info@motorrijlesingroningen.nl

Social

Gratis proefles

Back to Top